کد خبر: ۵۸۴
شاید یکی بارزترین مصادیق در بیان واقعه عاشورا و سوگواری برای سیدالشهدا خواندن مقتل حضرت باشد، مقتل خوانی فارغ از روضه خوانی های رایج در مسجد و حسینیه است و تحلیل آنچه که بر سر خاندان پیامبر(ص) آمد، به شمار می رود.
تاریخ انتشار:۱۰:۳۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016 November 22
به گزارش خبرنگار مسجد و  کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نقش مسجد در بسط و ترویج اندیشه دین مبین اسلام جایگاهی مهم و کلیدی است. این جایگاه همواره در کنار سایر کارکردهای مساجد از زمان صدر اسلام تاکنون وجود داشته و دارد، شاید به تعبیر دیگری بتوانیم مسجد را رسانه اسلام بدانیم، رسانه ای بیدارگر و البته هوشیارگر که معارف و احکام دین در آن عرضه می شود.
 
از سوی دیگر مسجد در ادوار مختلف علاوه بر اینکه محل عبادت بود محل بیان اهداف و ماهیت دین مبین اسلام بوده است و اهل بیت(علیهم السلام) در هر شرایطی که پیش می آمد در مساجد به بیان این مهم می پرداختند. اما تمام این کارکردها را کنار بگذاریم مسجد سیره اهل بیت(ع) را به مردم معرفی کرد.
 
زمانی ائمه(علیهم السلام) در مساجد برای مردم سخنرانی داشتند و فرزندان شان در بیان اهداف جدشان در مساجد برای مامومین سخن می گفتند؛ اما بعد از شهادت آنان، این علما و بزرگان دین بودند که همین سیره را ادامه دادند و به ویژه در مورد قیام عاشورا در سطح مساجد و تکایا سخن گفتند. یعنی رویکردی که بعد از شهادت امام حسین(ع) نسل اندر نسل در میان فرزندان شان ادامه یافت و بعد از واقعه عاشورا همه ساله اهل بیت به همراه مردم در مراسم عزاداری ب رای جدشان حضور یافته و با سخنرانی هایشان پرده از قیام عاشورا برمی داشتند.
 
مقتل خوانی در مساجد
شاید یکی بارزترین مصادیق در بیان واقعه عاشورا و سوگواری برای سیدالشهدا خواندن مقتل حضرت باشد. مقتل خوانی فارغ از روضه خوانی های رایج در مسجد و حسینیه است، مقتل خوانی  بیان واقعه عاشورا است و تحلیل آنچه که بر سر خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) آمد. بر این اساس حتی ادبیات مقتل خوانی نیز با ادبیات رایج در روضه خوانی ها تفاوت دارد و همین اصالت است که وجهی متمایز را برای مقتل خوانی ایجاد کرده است.
 
بنابراین شیعیان و عشاق اباعبدالله در مساجد، حسینیه ها، تکایا و هیئات مذهبی جمع می شوند، مقتل حضرت برایشان خوانده می شود و می گریند و این روند به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و البته اربعین حسینی به اوج خود می رسد.
 
عزاداری در مساجد در چهلمین روز شهادت حسین(ع)

با گذشت چهل روز از واقعه سوزناک کربلا، جمع کثیری از مردم و عاشقان حضرت پای پیاده رهسپار زیارت امام حسین(ع) می شوند تا بعد از چهل روز از شهادت حضرت به زیارت اش روند. اما در این میان بسیاری از مردم هم توانایی این سفر را ندارند و یا حتی وسع آن را ندارند، پس در چنین شرایطی کجا بهتر از مساجد برای زیارت امام حسین(ع) و خواندن زیارت عاشورا.
 
قاعدتا مکانی مقدس تر از مسجد نیست که همگان امکان حضور در آن را داشته باشند و بتوانند علاوه بر اقامه نماز طی سخنرانی ها و مراسمات مختلف مسجدی از نظر معرفتی با قیام عاشورا آشنا شوند.
 
به نظر می رسد امروز وظیفه متولیان امور مساجد و به ویژه ائمه جماعات است که در روز اربعین حسینی نیز به مثابه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به برگزاری جلسات محتوایی پیرامون مباحث عاشورا کنند و به بیان اهداف قیام سیدالشهدا بپردازند.
 
با این دیدگاه اگر فرد یا افرادی امکان حضور در اجتماع بزرگ اربعین و پیاده روی اربعین را نداشت در سطح مسجد به عنوان مهمترین پایگاه اسلام بتواند از نظر معرفتی با اهداف قیام عاشورا آشنا شود و آنچه که طی این چهل روز بر سر خاندان آل الله آمد را بداند و به خوبی درک کند که اسلام در چه خط سیری از دیروز به دست ما رسیده است و علت ماندگاری قیام عاشورا چه بوده است.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: