کد خبر: ۶۵۰
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
حجت الاسلام ایزدهی؛ مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به اینکه مسجد در سیره پیامبر (ص) مرکزی برای جامعه سازی بود، گفت: امروز هم رشد و توسعه جامعه باید با محوریت خانه های خدا شکل بگیرند.
تاریخ انتشار:۰۹:۰۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 07
حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان در رابطه با جایگاه مسجد در عصر نبی مکرم اسلام (ص) گفت: قبل از اینکه که آن حضرت به مدینه مهاجرت کنند، در این شهر مسجدی وجود نداشت و مسلمانان در خانه های یکدیگر نمازشان را به جماعت اقامه می کردند، مسجد قبا، اولین مسجدی بود که توسط نبی مکرم اسلام (ص) بنا شد و بعد ساخت آن، مسجد به عنوان مکانی حقوقی، رسمی و شناسنامه دار برای مسلمانان هویت پیدا کرد.
 
وی با اشاره به نحوه بهره برداری پیامبر (ص) از مسجد به عنوان مکانی عبادی، سیاسی و اجتماعی، بیان کرد: مسجد در روزهای آغاز تاسیس تنها محدود به محلی برای برگزاری امور عبادی همانند اقامه نماز شده بود، اما به تدریج که از توسعه اسلام گذشت، کارکردهای سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی هم بر ظرفیت آن افزوده  شد و آن مکانی برای حل و فصل امور مسلمانان و نیز برنامه ریزی امور آنان شد و در واقع مسجد در سیره پیامبر (ص) نماد جامعه سازی بود.
 
مسجد؛ مرکز عمیق ترین پیوندها میان علم و ایمان

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به دیگر کارکردهای مسجد در زمان صدر اسلام اشاره کرد و ادامه داد: در زمان صدر اسلام، عمیق ترین پیوندها میان علم و ایمان در مسجد برقرار شده بود و تمام معارف و احکام اسلامی در این مرکز بیان می شد و تعالیم دینی و امور مربوط به خواندن و نوشتن در آن صورت می گرفت، به طوری که به تدریج که مراکز حکومتی و قضایی از مسجد جدا شدند، پایگاه های فراگیری علم، همچنان همسایگی خود را با مسجد حفظ کرده بودند و حتی تا سده های اخیر، مدارس و دانشگاه ها در کنار مساجد جامع شهرها ساخته می شد، که با توجه به فواید این همسایگی هم اکنون نیز لازم است، به این موضوع توجه شود تا بستری برای مسجد محور بودن علوم ما فراهم آید.
 
ایزدهی اظهار کرد: از منظری دیگر باید گفت که حضرت محمد (ص) با تاسیس مسجد به دنبال تحقق تقوای الهی که در آیه «َمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ ...»، مطرح شده است، بودند و تلاش می کردند، نهادی در جامعه اسلامی شکل بگیرد که موجب همگرایی سیاست با دین و اخلاق شود.
 

رویکرد اهتمام به مسجد پر رنگ شود

وی بر لزوم الگوبرداری از شیوه نبی مکرم اسلام (ص) در بهره برداری از مسجد تاکید کرد و افزود: در عصر کنونی، الگوی ما باید همان شیوه و روش پیامبر (ص) باشد، اگر چه امروز در ساختارها تفاوت هایی بوجود آمده است، اما مهم این است که مسجد، مرکز ترویج معارف و علوم دینی باشد و در هر مجموعه و جامعه ای، رویکرد اهتمام به مساجد دیده شود البته نه فقط برای اقامه نماز، بلکه برای اینکه این مرکز محور فعالیت های دینی، فرهنگی و سیاسی در جامعه باشد.
 
کم توجهی به مسجد در عصر کنونی

این کارشناس دینی با اشاره به کم توجهی هایی که در عصر امروز در قبال مساجد صورت می گیرد، خاطر نشان کرد: بی توجهی به جایگاه مسجد در جامعه امروز منجر به بحران های بسیاری برای جامعه می شود، در واقع اگر در ساختار نوین شهرسازی، مساجد محور قرار نگیرند و همچنین دولت برای تقویت مسجد برنامه ریزی نداشته باشد و فقط منتظر کمک های مردمی باشد، سلامت روحی مردم و پایه های دینی آنان متزلزل خواهد شد و این به این معنا است که دچار تولید بحران اجتماعی در جامعه می شویم و دیگر مراکز و نهادها محوریت مسجد در جامعه را از آن خود خواهند کرد.
 
ایزدهی اظهار کرد: اهتمام به ساخت و تجهیز مسجد فقط اهتمام به فریضه نماز نیست، بلکه اهتمام به جامعه دینی، هویت دینی و آرامش زندگی مردم است زیرا که محوریت مسجد در جامعه یعنی زندگی همه افراد جامعه حول محور دین شکل بگیرد.
 
وی بر لزوم رشد و توسعه جامعه بر محوریت مسجد تاکید کرد و گفت: بی توجهی به مسجد و تنها معطوف شدن به کارکردهای عبادی آن موجب می شود که مردم برای یادگیری آموزه های دینی و نیز بر آورده کردن نیازهای روز خود به الگوهای دیگری مراجعه کنند، در حالی که فلسفه وجودی مسجد، یعنی توحید و ارزش های اخلاقی با معیار دین.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: